miércoles, 8 de abril de 2015

DURADA i METODOLOGIA

La durada necessària per a l’elaboració deis tamborins és d'unes 5 sessions aproximadament. L’organització del temps, els agrupaments i els espais per a elaborar el tamborí, depenen de les possibilitats i característiques de cada centre educatiu, i és per tant un paràmetre variable.

La unitat didàctica es troba redactada com a text instructiu, incloent-hi els processos matemàtics necessaris sobre la geometria i amb alguna proposta didàctica en relació als seus càlculs. El plantejament i l'elaboració són concretats segons el currículum i les proves de competències bàsiques de matemàtiques de secundària. Els objectius, continguts i criteris d'avaluació que s'exposen en el següent apartat són una proposta general sobre els aspectes que es poden desenvolupar i avaluar.

Serà tasca dels docents els qui escolliran quina activitats és la més adients per als seus alumnes, així com quins objectius, continguts i criteris d'avaluació són els que es prioritzen per a l’elaboració del tamborí. En qualsevol cas, és important que els alumnes reflexionin i analitzin tot allò que observen i fan. El procés d'elaboració i els resultats, serviran per a que l'alumne vagi experimentant i reflexionant el perquè acaba tenint un bon instrument.

El tamborí es desenvolupa des de diferents competències, destacant-ne les següents en relació a les àrees avaluables:

• Artística i cultural: Treball tecnològic i manual, en relació a la producció i anàlisi del so, amb l'objectiu d'obtenir un instrument musical.

• Matemàtica: Geometria (àrees, perímetre, diàmetre i radi) de la circumferència; el quadrat i el triangle (àrees i alçada i relacions perimetrals); i el cilindre (volum i desenvolupament). Instruments, tècniques i unitats de mesura.

• Coneixement i interacció amb el món físic (coneixement científic): Les propietats dels materials. La producció sonora (vibracions deis materials).

També s'hi troba implícita la competència comunicativa en la introducció de vocabulari sobre eines, materials, i parts de l'instrument; així com la possible elaboració d'un text instructiu.

En començar el procés de construcció, l'ús de la mesura i el càlcul seran un dels recursos que conduiran als alumnes cap a un major rigor i precisió en l'elaboració del tamborí, fent ús d'eines apropiades i diverses. L’observació, manipulació i anàlisi de la geometria i la relació amb el càlcul és la base del pensament matemàtic en aquest treball.

L’experiència adquirida en el procés elaboració del tamborí, porta a l'alumne a observar, provar i analitzar les seves accions sobre els materials, apropant-se al coneixement tecnològic i científic.

Per una banda, cal que cada alumne s'esforci en resoldre aquelles activitats en les que més dificultat mostra, i per altra, fomenta la responsabilitat i augment d'autoestima per allò que resol; ja que sovint són tasques que no ha fet mai o que ha fet molt puntualment (cosir, cargolar, tensar, etc...). Un dels aspectes destacats d'aquestes activitats tecnològiques és la construcció d'un suport per tallar el tub de 20 cm de diàmetre necessari per al cos del tamborí.

La cooperació en les tasques és un altre aspecte imprescindible. Cal que tots assoleixin objectiu que per tant, assumeixin una o altra responsabilitat (aprenentatge cooperatiu) tant pel que fa a les noves destreses que posin en marxa, com també per les habilitats que cadascú té. Una gran part de les tasques es fan per parelles o en grups petits ja que és la única forma de resoldre-les, amb el què es reforça el treball compartit i alhora facilita el respecte als diferents ritmes de treball que hi ha a les aules.

La implicació dels alumnes amb diverses dificultats, sobretot conductuals serà més alta. Les tasques a fer, requereixen un esforç manual alt, i això és per a aquest tipus d'alumnat una via de descàrrega, aconseguint que mostrin un especial interès i esforç. Per tant l'activitat, els ajuda a augmentar la seva vàlua i alhora la implicació amb la resta de companys, ja que sovint, acaben superats dels altres.

Aquesta implicació a través de l'esforç i la responsabilitat, condueix a l'alumne a adquirir autonomia i iniciativa personal.

No hay comentarios:

Publicar un comentario