viernes, 15 de mayo de 2015

CESIRE - Mobilitzem la informàtica - Impulsem la robòtica - La motxilla bioclimàtica



La visita al CESIRE no ha estat el que jo m’esperava. He anat amb l’esperança de fer, encara que sigui un petit tast, una mica de robòtica, però a nivell pràctic i no ha estat així. El que es pot destacar és els material didàctics dels que disposen com ara la motxilla bioclimàtica que era completament desconeguda per mi, els cursos que realitzen, però nomes per a professionals ja docents en actiu i per últim les modificacions del currículum per al proper any. Al final de la jornada et quedes amb la sensació de no haver aprofitat la tarda i que hagés estat millor anar al ICE.


Mobilitzem la informàtica:
És una proposta didàctica de l'assignatura optativa específica d'informàtica a 4t d'ESO, proposada pel Departament d'Ensenyament, en el marc de les actuacions del programa mSchool, promogudes per la GSMA (Groupe Speciale Mobile Association) i la Fundació Barcelona Mobile World Capital, ha creat una proposta didàctica per a l’assignatura optativa específica d’informàtica de 4t d’ESO.

L’eix fonamental d’aquesta proposta és un projecte col·laboratiu perquè l’alumnat dissenyi i desenvolupi una App per a dispositius mòbils, integrant els continguts propis de la matèria dins d’aquest projecte. Es pretén establir un fil conductor al llarg de tot el curs que té com a objectiu la resolució d’un problema proper a l’alumnat mitjançant la seva anàlisi, el desenvolupament de la idea i la proposta d’aplicació que es basa en l’ús de la tecnologia mòbil i permet acostar aquesta tecnologia als alumnes de l’escola.

Aquest programa el conec prou be ja que es els que utilitzen els alumnes de l’escola on he realitzat les pràctiques



Impulsem la robòtica. Tecnologies creatives a l’aula
“Impulsem la robòtica. Tecnologies creatives a l’aula” és un programa que té com a objectiu estimular l’ús de la tecnologia com a eina per a la creació i les vocacions tècniques en estudiants de 13 a 17 anys en el qual ja hi estan treballant 52 centres catalans amb alumnes de 3r i 4t d’ESO.

Aquest programa va ser ideat per l’empresa sueca Arduino-Verkstad amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i el suport de l’Obra Social de “la Caixa”.

Està dirigit a professors per tal que puguin desenvolupar les classes de tecnologia sobre la base de projectes pràctics. L’enfocament de les diferents activitats organitzades es basa en la investigació i en el desenvolupament d’idees perquè l’alumnat vagi evolucionant a mesura que crea, juga i aprèn amb un experiment.

Es pretén que els alumnes aprenguin a programar, que dominin l’electrònica bàsica, que siguin capaços de dissenyar i crear circuits simples i també que desenvolupin conceptes de robòtica.

Una llàstima no haver vist CAP robot que funciones.




La motxilla bioclimàtica
És un programa educatiu del Departament d’Ensenyament que compta amb la col·laboració de la Fundació Gas Natural i de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

El projecte pretén apropar l’alumnat a l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia en temes tan significatius com per exemple la limitació de recursos fòssils, la seguretat energètica, el canvi climàtic i la salut des d’una òptica experimental i vivencial.
Aquesta proposta didàctica ofereix als centres la possibilitat d’aprendre a utilitzar tot un conjunt d’aparells de mesura que permeten fer una auditoria bioclimàtica d’una aula o bé de tot un centre educatiu, relacionades amb l’eficiència energètica i climàtica, la qualitat de l’aire i la salut. Està pensada bàsicament per a millorar les competències i el rendiment acadèmic en ciències i tecnologia de l’alumnat.

La motxilla està constituïda per un conjunt d’aparells de mesura professionals que permeten la mesura de variables ambientals a partir de les quals es fonamenta el treball experimental i l’anàlisi de resultats.


Val a dir que a causa de la meva feina d’Arquitecte Tècnic, per a la realització de Certificats d’Eficiència Energètica, he hagut d’adquirir alguns aparells que sumat als que ja tenia a casa com l’estació meteorològica, disposo de més de la meitat dels aparells que hi ha a la motxilla.

No els hi havia vist potencial educatiu fins que no he conegut el conjunt d’aparells de la “Motxilla bioclimàtica”. De ben segur que realitzaré projectes educatius amb ells.


No hay comentarios:

Publicar un comentario